ADHD op de basisschool en in het voortgezet is vaak goed te zien als het om ADHD-H, hyperactieve ADHD, gaat of om ADHD-C, de combinatietype. ADHD-C kan soms wel moeilijk op te merken zijn omdat men kan denken dat de hyperactiviteit ook kan liggen aan stress (met name op het voortgezet onderwijs).
ADHD op school kan veel positieve kenmerken hebben, maar ook veel negatieve kenmerken. Hierom kan het moeilijk zijn voor leraren om met leerlingen die ADHD hebben om te gaan soms. De positieve kenmerken zijn de creativiteit, empathie, plezier, humor, vindingrijkheid en snelle wisseling van emoties, maar dit laatste kan soms ook negatief zijn. Leerlingen met ADHD zijn vaak snel afgeleid. Bij leerlingen met ADHD-C kan verveling ook weer leiden tot hyperactiviteit, stress of zelfs angstige gevoelens.
Leerlingen met ADHD-H, hyperactieve ADHD, zijn vaak druk in de klas en hebben een goede planning en structuur nodig. Het kan zo zijn dat de leraar of iemand van de school de leerling hierbij moet helpen. Deze ondersteuning is vaak hard nodig om de gewenste resultaten te behalen op de basisschool of middelbare school. Soms is het vaak ook handig als de leraar een extra leerkrachttraining krijgt om zo beter om te gaan met leerlingen met ADHD.