Het woord communicatie is een zeer breed begrip. Er zijn meerdere vormen van communicatie. Wanneer deze op een juiste manier worden gebruikt kan dit zowel de verzender als de ontvanger veel voordeel opleveren. Dit geldt bijvoorbeeld in een gesprek. Maar ook op allerlei andere momenten in het dagelijks leven is communicatie van onschatbare waarden.
In de wereld van marketing is het belangrijk om duidelijk te zijn. Richting eventuele klanten of partners. Marketing is vooral gericht op de verkoop van bepaalde diensten of artikelen. Door de juiste boodschap over te brengen kun je als bedrijf veel meer verkopen dan wanneer dit niet lukt. Verkoop je online reizen? Dan wil je graag dat jouw potentiële doelwitten mooie foto´s te zien krijgen zodat ze gelijk zin krijgen in vakantie. Wanneer je meer creatieve dingen verkoopt laat je boodschappen zien die dit uitstralen, bijvoorbeeld met vrolijke kleuren. De website https://www.jeeigentaart.nl/ is hiervan een prachtig voorbeeld. Door de leuke uitstraling wil je er als bezoeker gelijk meer over weten.
Omdat communicatie vele vormen kent is het belangrijk deze te weten. Wanneer iemand dit onder de knie heeft wordt het makkelijker om met mensen te praten. Je kunt deze kennis nog beter toepassen bij belangrijke gesprekken. Denk aan een solicitatie of een presentatie voor een grote groep mensen. We nemen alvast de meest belangrijke vormen van communicatie door. Er zijn nog allerlei andere vormen waar dit in op te delen valt, al zijn de balngrijkste om te weten zeker verbalen en non-verbale communicatie. Deze kunnen je, beide, heel veel over een persoon vertellen.
Verbale communicatie
Het gaat bij verbale communicatie om het direct zenden van boodschappen van de verzender naar de ontvanger. Dit kan op allerlei manieren. Als eerste zal vooral een normaal gesprek bij veel mensen opkomen, maar er is meer. Zo zijn er allerlei dingen die de meeste personen dagelijks doen die onder verbale communicatie vallen. Denk hierbij aan het verzenden van een bericht op je telefoon of een e-mail. Maar ook aan een telefoongesprek. Je hoeft dus om verbaal een boodschap te zenden niet altijd face-to-face met iemand te communiceren.
Non-verbale communicatie
Hiermee wordt bedoeld alle communicatie waarbij niet direct geluid wordt gemaakt. Wat non-verbale communicatie bijzonder maakt is dat deze misschien nog wel belangrijker is dan de verbale vorm. Opvallend genoeg denken een hoop mensen dat dit andersom is. Toch verteld non-verbale communicatie je veel meer over hoe degene die tegenover je zit of staat is of zich voelt. Iemand die veel zelfvertrouwen uitstraalt komt zekerder over op anderen. Met een glimlach en een open houding zullen mensen zich eerder vertrouwd bij je voelen, hierdoor wordt de algehele communicatie een stuk eenvoudiger. Misschien nog wel belangrijker, dit gedeelte van communiceren kun je jezelf aanleren. Wanneer je dit moeilijk blijkt te vinden kun je in ieder geval je best doen het te verbeteren.